Port Vell o de Romaset : de la borda de Castellar al refugi de la Vallferrera

• IGN - 2148OT - Vicdessos - Pics d'Estats et du Montcalm

E2
S3

description

Pujada al port de Rat

Remuntem la pista que passa per davant de la borda i continuem per la coma del Forat, on pugem per les pistes per anar cap al port de Rat. Per accedir-hi, pugem per l’esquerra de la canal que baixa del port i, un cop sota la cresta del Cataverdís, tombem a la dreta per fer un flanqueig que ens condueix directament al port.

Baixada cap a Solcem

Com a la pujada, a l’altre vessant cal saber trobar el pas, per un seguit de pales i canaletes no massa dretes. Aquesta baixada pot ser problemàtica en cas de boira. Arribem fins al fons de la vall de Solcem per la pista que testimonia la voluntat que hi havia hagut en algun temps de connectar Andorra i Occitània pel coll de Rat. Seguim baixant fins a la cabana dels Estrets (oberta del 15 d’octubre al 15 de juny, segons diu a la porta, hi ha un parell de matalassos i una llar de foc, ben avinguts n’hi cabrien mitja dotzena), ja al Pla de Solcem.

Pujada cap al port de Romaset

Creuem el riu de Solcem i progressem per l’altre marge (marques de GR si no hi ha neu), cap al N, fins a trobar un parell o tres d’orris, a uns dos-cents o tres-cents metres del torrent de Romaset, i on comencem la pujada per un vessant de pendent constant que mor sota una barrera rocallosa, que se supera per una osca ben marcada. La resta de pujada és molt més franca i evident.

Baixada cap a Vallferrera

Un cop al port de Romaset ja només faltarà el descens de la vall del barranc de Port, que a la part alta permet triar, si bé a mesura que baixem, és més fàcil passar pel marge esquerre del barranc fins a la pleta d'Areste (a proximitat de l'aiguabarreig entre els dos torrents), on girem a l'esquerra per baixar pel marge esquerre del barranc d'Areste, per terreny fàcil però una mica perdedor, ja que hem d'anar esquivant unes petites barres rocalloses. Sortim al camí d'accés al refugi, que prenem a la dreta per creuar el barranc i arribar al refugi de Vallferrera (1940 m).