Pic de la Coma d'Or : de la cabana de Roset a l'Ospitalet

• IGN - 2249OT - Bourg-Madame - Col de Puymorens - Pic Carlit

E1
PD+ / S3

description

Pujada

Sortim direcció a la Cabana del Solà i des d'allà continuem amunt per la mateixa coma per guanyar la carena, força al S de la Portella de Lanós. És possible arribar-hi per pendents suaus.

Un cop a la carena, l'anem seguint en direcció al Puig Pedrós de Lanós. Abans d'arribar al pla que hi ha a la base d'aquest cim i de la Coma d'Or, cal flanquejar (o treure's els esquís i seguir per la carena) un cim secundari (atenció a les acumulacions de neu, travessem orientacions E i S). Un cop al pla, pugem a la Coma d'Or per l'espatlla que en baixa cap a l'E. Una curta carena (grampons) ens permetrà accedir al cim.

Baixada

Desaconsellem fortament la baixada cap a l'Ospitalet per la vall de Besines, si bé és la que vam fer, i la descrivim a continuació. Baixem en direcció W per les amples pales fins a arribar a la Portella de Cortal Rossó. Girem al N i baixem per la vall, amb tendència a l'esquerra, resseguint les parets del contrafort N de la Tossa Rodona. Hi ha algun tram de blocs grans que demanen una bona quantitat de neu per poder-los passar esquiant. Un cop al bosc, seguim tendint a l'esquerra, per separar-nos del barranc, on el terreny és més dret. Seguint en direcció al fons de la vall, després d'un tram de bosc de bon fer però de major pendent, arribem a un pla. Continuem cap al fons de vall fent atenció a no creuar el camí (marques de GR freqüents als arbres) que ve horitzontal de la presa de l'estany de Besines.

Anirem a parar així al refugi lliure de la presa (cabana en bones condicions, llar de foc), on podem agafar aigua al riu del costat. Des d'aquí, el GR fa un llarg flanqueig resseguint un camí (o canonada?) fet amb motiu de la construcció de la presa. Al cap d'una estona d'anar plans i de passar una nova construcció, el GR abandona aquesta pista i inicia un lleuger descens que s'acaba amb una pujada d'una vintena de metres fins a dalt d'un morro de roca (pot ser difícil de trobar si la traça no està oberta). Aquí retorna el descens, que ens portarà a un pla sense arbres, que travessem cap a l'esquerra, per anar a buscar una petita coma (tanca metàl·lica a prop del rierol). Baixem en direcció al fons de vall aprofitant que el bosc és molt poc espès.

Al final d'aquesta baixada anem a parar a un bosc molt brut i de mal passar amb esquís (tant a l'esquena com als peus). Hem de quedar sempre a l'esquerra del torrent. La marxa és molt lenta. Finalment anem a parar a la via del tren. Hi ha uns filats electrificats que la ressegueixen, fent impossible accedir-hi, de manera que cal trobar un pas inferior (a l'esquerra d'un torrent secundari) per creuar-les. Hi ha un corriol que arriba a aquest pas inferior des de dalt, però pot ser difícil trobar-lo venint des de dalt si no hi ha traces (no sembla que sigui un camí gaire en ús).

Salvada la via, ens cal arribar a la carretera. Haurem de seguir el traçat d'una línia elèctrica. Un cop a la carretera, no tenim més alternativa que seguir-la cap avall per anar a buscar el GR de l'altre costat del riu Arièja o que seguir-la amunt (perillós) fins a l'Ospitalet. En definitiva, per arribar a l'Ospitalet és molt més adequat baixar de la Coma d'Or per la clàssica Coma d'en Garcia i des d'allà seguir el GR fins al poble.

Baixada cap a l'Ospitalet fortament desaconsellada: bosc brut, línia ferroviària amb filats elèctrics per impedir creuar-la i carretera transitada per arribar al poble.