Pic de Sanfonts : des del pla de Boet

• IGN - 2148OT - Vicdessos - Pics d'Estats et du Montcalm

description

Pujada

Des de l'aparcament de la Molinassa seguim la pista fins al pla de Boet, que voregem pel SW guanyant alçada en direcció al pla d'Arcalís. El creuem i seguim cap a l'E (un curt tram una mica perdedor) pujant cap a un nou pla, la Socalma, on fem una giragonsa cap al N per esquivar un contrafort que baixa del pic d'Ascorbes. Superat el contrafort, girem al S a mig aire per terreny suau i ja sense bosc per entrar als estanys d'Ascorbes i d'aquí als de Baiau. El refugi es troba damunt d'un turó al N dels estanys de Baiau. Tot el camí fins aquí segueix el GR-11.

Si fem l'activitat en un sol dia, no és necessari pujar fins al refugi. Des de la sortida d'aigües de l'estany petit de Baiau, el voregem per l'W per anar a buscar la tartera que baixa del coll que hi ha immediatament sota el punt més alt del Sanfonts (2888m), al NW. Al darrer tram el camí es perd i la pujada es fa una mica feixuga. Del coll a dalt es va trobant algun corriol i fem cim sense problemes.

Baixada

Hi ha tres alternatives per baixar als estanys de Baiau:

• Pel mateix camí de pujada.
  • Des del coll situat entre el Sanfonts i l'agulla de Baiau, per una tartera de pedres més aviat petites i poc estables, sense que resulti perillós.
  • Flanquejant per la cara S de l'agulla de Baiau, seguint un camí marcat amb pintura vermella que porta a la portella de Baiau (2757m). La baixada no es fa des del punt més baix del coll sinó des d'un altre collet, sota la pala del pic de Baiau.

En les dues últimes opcions, fem l'agulla de Baiau des del coll de cota 2804m. Anem i tornem per un camí sense dificultat, per bé que potser caldrà agafar-se amb les mans en algun punt.

En qualsevol dels tres casos, retornem pel GR-11 fins al pla de Boet, desfent camí.

La possible baixada pel coll que separa el pic de Sanfonts i l'agulla de Baiau no és gens recomanable de pujada, donat que a cada passa es fan baixar pedres, fet que pot fer la pujada realment fatigosa.