Pic de la Dona : La volta de les reserves naturals

View in other lang fr

• IGN - 2349ET - Massif du Canigou

description

Aquesta volta de 4, 5 o 6 dies permet descobrir les quatre reserves naturals de Nyer, Pi, Mentet i Prats de Molló, passant per les centres de cada reserva en els tres primers pobles i pel sender d'interpretació de la reserva de Prats de Molló.

Aquesta llarga immersió a una part del massís poc freqüentada, mesclant allotjament als pobles i a refugis d'alçada, porta l'excursionista per diferents estatges de la vegetació pirinenca. Permet comprendre el mode de funcionament agroeconòmic d'aquests pobles, lligat al pastoralisme i a la transhumància estacional, però també a l'explotació del bosc i del ferro, que comporta un estret lligam amb els veïns de la Catalunya del sud. La descoberta d'aquestes grans valls i d'aquests altiplans ofereix una apassionant lectura dels paisatges i de la seva història. Hi retrobem l'estil de vida dels nostres avantpassats.

Per altra banda, la fauna i la flora hi són particularment riques, des del piemont fins a l'estatge subalpí. Es tracta d'un d'aquests rars sectors dels Pirineus orientals on, en el mateix dia, és possible veure voltors, àguiles i trencalossos.

Res no ens impedeix d'arribar-nos al coll de pal, fins al pic de la Dona, de pujar al Set Homes des del pla Guillem, o de complementar la jornada de Merialles a Pi pel recorregut d'interpretació del bosc de l'ONF entre el coll de Jou i Merialles.

Una superba volta salvatge i variada en un sector aïllat i preservat que només un "acompanyant de muntanya" podria fer-vos descobrir en tota la seva riquesa.

La primera etapa es caracteritza per una llarga pujada en altitud. Entre la portella de Mentet i el pla Guillem, la boira pot ser empipadora i les tempestes, temibles. Al cor de l'estiu val la pena sortir ben d'hora.

Descripció de cada etapa:
Dia 1: de Nyer a Mentet: 5h30 / 1400m
Dia 2: de Mentet al refugi de les Conques: 5h30 / 1000 m
Dia 3: del refugi de les Conquees al de Merialles: 6h / 800 m
Dia 4: del refugi de Merialles al Pi o Escaró: de 3 a 5h / 300 m
Dia 5: de Pi o Escaró a Nyer: de 2 a 4h / 300 m

Amb transport públic us aconsellem accedir-hi des de Castell (servei regular) i el refugi de Merialles, o bé per Mentet o Pi (transport a demanda).