Besiberri Sud : Pujada per la vall de Besiberri i baixada cap a Cavallers

description

Pujada pel camí normal de l'estiu. Des del refugi de Conangles es segueix la pista o el camí que va tallant els revolts. A partir d'un punt la pista s'acaba i esdevé un camí que puja deixant el torrent a la dreta. Més amunt el camí creua el torrent i comença a fer ziga-zagues pel vessant oposat fins a superar la graonada al capdamunt de la qual hi ha l'estany de Besiberri, on la progressió és més fàcil. Des d'aquí continuem pel fons de la vall fins que arribem a sota del refugi, que està situat a un esperó que baixa del Tossal Pla.

L'endemà es pot mirar de mantenir alçada per evitar retornar al fons de la vall, fins a entrar a una marcada canal que baixa del coll del nord del Besiberri N. Després d'un tram una mica dret, el pendent se suavitza. Deixem la canal cap a la dreta, cap a una zona de menor pendent que tira de biaix cap amunt en direcció al cim.

Aquesta vira porta cap al sud, i mor a una zona planera prèvia al coll situat entre l'Avellaner i el Besiberri S. Per remuntar el coll cal treure's els esquís i continuar amb grampons. Un cop al coll, continuem pujant per la carena fins al cim.

Per baixar del cim, cal carenejar una curta distància en direcció al Besiberri N fins a veure una canal evident i sense complicacions a sota nostre. No és possible accedir a la canal des del seu punt més alt, sinó que cal esquivar un ressalt de la cresta per sota, per la cara NE, per pendents no superiors a 45º.

Un cop a la canal el pendent ja se suavitza (és esquiable però cal parar compte perquè és zona d'acumulació de neu). A la base de la canal hi ha una esplanada, des d'on cal continuar en direcció a nord, sense perdre gaire alçada per evitar baixar cap als pendents més forts de sobre d'un petit estany que hi ha a sota. Com a referència, cal acostar-se a una carena rocallosa vermellosa que tenim al davant. Un cop hi arribem, ja veiem la pala que ens conduirà al fons del barranc de Malavesina, que és la via per on arribarem a Cavallers.

El barranc de Malavesina és prou ample per esquiar còmodament, però per sota d'un marcat eixamplament que té a la cota 2100 m, pot fer-se més complicat, sobretot amb poca neu.

Un cop al planell de Riumalo ja només cal seguir el camí, que va per l'esquerra de l'embassament, fins a la presa, i des d'aquí fins al cotxe que haurem deixat a aquest cantó per la carretera.

Travessa molt recomanable, perfectament factible en un cap de setmana, però que requereix dos vehicles.

Grampons i piolet per a pujar i baixar del cim