Torre de Vetera : Travessa de Vetera als Banys d'Arles pels colls de Formentera i de la Reducta (HRP)

View in other lang fr - es

• IGN - 2449OT - Céret - Amélie-les-Bains - Palalda - Vallée du Tech

description

Aquest itinerari s'utilitza sovint en el marc de l'Alta Ruta Pirinenca (HRP) per anar de Vetera (on s'arriba habitualment pel balcó del Canigó) als Banys d'Arles. Es tracta d'un itinerari de mitja muntanya que regala bones vistes cap al Mediterrani tot passant per la torre de Vetera.

Torre de Vetera

La Torre de Vetera 3km

Des de l'hostal de Vetera baixem per la carretera fins al coll de la Descàrrega (1393m) i després seguim una pista forestal que surt a l'esquerra i flanqueja fins a la torre.

Remarca:

Als qui no agradi seguir pistes, es pot pujar al Coll de la Cirera i després seguir la carena dels puigs de Sant Pere i de l'Estela abans de tornar a baixar cap a la torre (corriols oberts pel bestiar, alguna fita escadussera, terreny fàcil). Aquesta volta afegeix 300m de desnivell i una mica de distància, però és igualment un bon mirador cap a la Mediterrània i evita la pista.

Torre de Vetera >> Coll de la Reducta 6km

Des de la torre, prenem la pista en direcció E fins a una intersecció 200m més lluny. Remuntem aleshores la pista de la dreta, que baixa cap a l'ample coll del Bufador (1335m). Seguim en direcció E per un sender pel vessant N de la carena (marques de pintura groga i vermella), fins a arribar al coll de Formentera (1133m), poc després d'un tram per dins del bosc. Al trencall del coll (cartell del bosc del Baix Vallespir), seguim cap al SE per una pista que mena a l'antiga estació de les mines de Formentera (1120m). Deixem aleshores la pista per creuar pel mig de les ruïnes i trobar, al seu extrem N, un sender que baixa fort cap a la dreta entre falgueres, creua diverses pistes, passa pel costat d'una creu (en referència al desembarcament de Noruega a Namsos i Narvick el 1940) i arriba a una cruïlla de pistes al coll de la Reducta (889m).

Els Banys d'Arles

Coll de la Reducta >> Els Banys d'Arles 6km

Des del coll de la Reducta, un cartell indica que cal seguir marques de pintura vermella i groga en direcció ESE per arribar a Montboló i Arles.

Poc després, aquest sender creua un tancat de filat i acaba a una parcel·la privada on l'abalisament sembla haver estat parcialment esborrat. Costa de trobar el pas i sembla millor prendre la pista que baixa del coll de la Reducta cap a Montboló.

• donat el nombre molt important de pistes i de camins que baixen del coll de la Reducta, s'aconsella dur un mapa 1:25000.