Puig Neulós : Travessa del coll de l'Ullat a Banyuls (HRP)

View in other lang fr

• IGN - 2549OT - Banyuls - Col du Perthus - Côte Vermeille

description

Aquesta etapa a l'Albera és la darrera de l'Alta Ruta Pirinenca (HRP), i s'acaba a la Mediterrània. Se surt del coll de l'Ullat per seguir la carena abans de baixar a Banyuls. El recorregut ofereix vistes magnífiques del mar i s'acaba a la platja, a cota 0.

L'Albera 12.5km

Des del coll de l'Ullat seguim l'ample camí que puja fort a través del bosc en direcció SE (cartell que indica "Banyuls, 8h"). A 1095m creua horitzontalment sota el roc dels Tres Termes fins a atènyer una carretera (cartell "coll dels Tres Termes - 1100m"). Pugem cap a l'ampla carena i la seguim al llarg de filats fins al cim del puig Neulós. Baixem una trentena de metres per vorejar pel N el recinte de filats de l'antena.

El sender baixa seguidament cap al SE fins a un dipòsit al damunt d'una pista. No seguim la pista sinó que continuem per la carena fins ala cabana de Tanyareda (1052m). Seguim per dins del bosc en direcció SE fins al coll del Faig (985m, cartell). El camí s'orienta aleshores cap a l'E passant de llarg el pla del Fum (1010m), a la dreta, i arriba al coll de l'Orri (973m) 500m més enllà. Continuem la carena passant dos bonys fins al coll de l'Estaca (1025m, cartell, pas entre filats) fins al damunt de la pista forestal. Des d'allà el sender fa un revolt i gira al N dins del bosc de les Alberes per esquivar el puig de Pradets, abans de retornar a la carena al coll dels Emigrants (1126m).

Arribem així al pic dels Quatre Termes, on tornem a entrar a la Reserva Natural del bosc de la Massana. Continuem seguint el fil de la frontera mantenint-nos al costat N fins a un collet al costat del puig de Sallfort. A partir d'aquest punt deixem definitivament la carena i la reserva.

Del coll de Sallfort a la platja de Banyuls 9.5km

Des d'aquest coll, baixem pel vessant E al llarg de la carena del serrat de Castellserradillo fins a trobar una pista a 410m, que seguim fins al coll de Vallòria (416m, cadena). Des d'allà pugem al NNE fins al coll de Formigó (490m) per passar la vessant E. Un bonic sender flanqueja i ens duu al coll dels Gascons (387m) a l'altura de la carretera.

Baixem per la carretera durant menys de 100m per trobar un sender a l'esquerra que baixa de dret i talla dos cops els revolts, fins a 280m. Seguim la baixada fins a una taula d'orientació (coll de Llagostera, 256m). Banyuls ens queda a 2,4km a l'E. El més senzill és tenir un mapa 1:25.000 perquè és difícil de descriure un itinerari precís enmig d'un petit laberint de sender si pistes a través de les vinyes. Un cop a Banyuls, baixeu pels carrers fins a la platja.

• cabana de Tanyareda
  • Banyuls:
  • web oficial
  • estació de Banyuls: línia TER "Cervera de la Marenda <> Perpinyà"
  • línia de bus N°400 "Cervera de la Marenda <> Perpinyà" (vegeu www.cg66.fr
  • botiga bio al carrer de Sant Pere núm. 7 (vins del Traginer, confitures, sucs de fruita)