Portella de Callau : Travessa d'Ull de Ter a Merialles (HRP)

View in other lang fr

• IGN - 2349ET - Massif du Canigou

description

Aquesta travessa va del refugi d'Ull de Ter al de Merialles per un llarg itinerari (20km) resseguint carenes i reserves naturals fins al pla Guillem. La descripció segueix la traça de l'Alta Ruta Pirinenca (HRP).

Refugi d'Ull de Ter >> Portella de Morenç 3km, -120m, +280m

Del refugi (2220m), baixem el sender evident que porta ràpidament a la carretera que ve de Setcases. La seguim fins a un revolt a l'esquerra d'on surt un sender a la dreta que permet retallar el següent revolt i arriba directament a l'aparcament superior. Des d'allà sortim en direcció N quedant-nos sobre el torrent i seguint els edificis per la dreta. A 2280m creuem el torrent de la Portella de Mentet i després deixem el camí que hi puja a l'esquerra per seguir cap al SE, en direcció al pla de Coma Ermada. Arribem fàcilment a la portella de Morenç (2382m), 500m au NE.

En direcció al pla Guillem i el massís del Canigó

De la portella de Morenç al coll del Roc de l'Escolà Mort 5km

La continuació segueix per dins de la Reserva Natural de Mentet al llarg d'un sender poc fresat però ben marcat amb fites.
Des del coll de Morenç (2381m), voregem el pics de la Coma Ermada i de la Llosa flanquejant pel N. Arribem a un coll (2413m) situat al S dels rocs Blancs. Seguim al SE fins a la portella de Callau (2387m) i després cap a l'E fins al coll del Roc de l'Escolà Mort (2412m, cartell que indica el refugi de Merialles a 14,5km), tot deixant el roc Colom a la dreta.

les Esquerdes de Rojà"

Del coll del Roc de l'Escolà Mort al pla Guillem 9km

Aquest tram discorre per la Reserva Natural de Pi.
Des del coll es pot vorejar el Roc al gust:
- pel vessant N: pugem cap al cim i trobem un sender a l'esquerra que baixa flanquejant fins a un cartell "Portella de Rojà, alt. 2322m", situat sota el coll homònim.
- pel vessant SW (incursió a la Reserva Natural de Prats de Molló): corriol vague poc marcat a l'inici i després un sender més fresat que ens porta al refugi de Rojà. Creuem la portella de Rojà (2377m) i baixem per l'altre vessant fins a trobar l'itinerari precedent.

El sender creua aleshores per sota de les esquerdes de Rojà pel vessant NW (es tracta del camí ramader de Campmagre). Una mica més lluny passem la portella dels Avets (2235m, cartell, no indicat als mapes) i a continuació el camí baixa cap a un bony abans de pujar una ampla llomada. De seguida arribem a la collada de Roques Blanques (2252, cartell de la reserva, taula i banc de pedra), on trobem una pista. La seguim i voregem per sota el puig de la Collada Verda i arribem a la collada del Vent (2229m, cartell). Seguim en direcció SE fins al pla Guillem, on hi arribem al nivell de dos rètols.

Del pla Guillem al refugi de Merialles 4.5km

Des del pla Guillem tirem en direcció NW cap al puig de la Roqueta. Poc després d'un orri en bon estat arribem al refugi del CAF. Continuem en la mateixa direcció vorejant el puig per l'esquerra fins a arribar a la creu de Llipodera, sota el coll de la Roqueta, on trobem una pista. Deixem la pista per un sender que baixa de dret en direcció E per tornar a sortir a la pista més avall. Un nou sender permet de nou tallar el següent revolt. Retrobem la pista cap a 1820m per sobre de l'orri, i la seguim cap al N durant 2km fins al refugi de Merialles (1718m).