Pic de les Valletes : Esperó NE o clàssica (o esperó N)

View in other lang es - fr - en

• IGN - 2249OT - Bourg-Madame - Col de Puymorens - Pic Carlit

configuration: pillar

D+
6a > 5c

elevation min/max : 1920 m / 2814 m

description

Aproximació

Des del coll de Pimorent 2h

Prenem cap al S la pista que porta al peu del telecadira del pic de la Mina, o bé des de l'aparcament de l'estació, pugem per les amples pistes fins al peu del telecadira. Seguim amunt per una pista fins que creua la línia de pilones del telecadira. Al cap d'una estona deixem la pista i anem a l'esquerra per uns plans cercant un corriol abalisat amb fites que entra dins del pedregar que omple la vall. Aquest corriol va fent ziga-zagues cercant les parts més herboses de la gran tartera i condueix a uns replans d'herba que hi ha sota mateix de l'esperó. Des d'aquí remuntem la canal fins al peu de via, que comença a un díedre obert, fracturat i que presenta una llarga fissura en direcció a un petit coll amb una agulla separada de la paret a l'altura de la segona reunió (la via no passa per aquest collet). Coordenades de l'inici: N42°31'44.28", E1°46'43.60".

Des de l'estació de tren de Portè

Creuem la zona del peatge per agafar una via de servei que surt cap al S i que ens permet anar fins al pont sobre el riu. A l’altre marge, prenem el GR cap al N. En arribar a la zona de les pistes d’esquí, prenem una pista paral•lela a les línies elèctriques, que va girant cap a l’W per dur-nos a l’aparcament de les pistes (1850m). Seguim amunt cap a l’W per la coma, seguint les pistes d’esquí fins al punt d’inici del telecadira de la Mina. Des d’aquí, seguim l’itinerari anterior.

Itinerari

Trobareu un molt bon dibuix del recorregut de la via a aquesta ressenya.

L1 3c 45 m Remuntar el díedre - fissura, de parets llises i amb un únic pas difícil al mig, directament fins a unes graonades herboses. Muntem la reunió a dos pitons (cal passar-hi un cordino perquè els mosquetons no hi entren) situats sota el següent díedre.
L2 4b 45 m Remuntem el díedre (un tram difícil de protegir) fins que perd definició, a una zona que fa graonades herboses. Aleshores cal decantar-se a l'esquerra per anar a cercar una reunió equipada amb un parabolt que té un maillon. La seva ubicació és poc evident, possiblement respon a l'itinerari original de la via, que cerca una entrada més fàcil més amunt de la canal a l'esquerra, però que té aspecte més herbós.
L3 5b 40 m Remuntem el díedre fins a sota un sostre que ens fa anar cap a la dreta per entrar a un nou díedre que s'estreny (un pas molt encaixonat) Desemboquem a una primera terrassa on podríem fer reunió, però és millor seguir amunt per terreny més fàcil, fins a una nova terrassa, més ampla, on hi ha un parabolt amb maillon a la paret de la dreta (la seva ubicació sembla més pensada per a rapelar que per a fer-hi reunió). Muntem reunió a un pitó + un friend atrapat a una fissura just per sobre del replà.
L4 5c 40 m Per tornar a entrar al díedre cal superar un pas llarg (6a). Un pitó situat just al damunt protegeix el pas i permet fer-lo en A0. Després ja és més fàcil. A la sortida del díedre hi ha diversos merlets on fem reunió. És aconsellable fer-la una mica cap a l'esquerra, a la base del següent díedre.
L5 5b 40 m Passem una fissura - xemeneia que es va fent dreta, fins al pas més complicat, just abans del qual hi ha un pitó a mà dreta i al llarg del qual hi ha dos friends atrapats. Aquest pas, de nou encaixonat, fa esbufegar una mica però fa de bon protegir i té bona presa. La reunió (un parabolt amb maillon i un pitó) es troba a la sortida d'aquest díedre, uns metres a la dreta de la famosa bavaresa del següent llarg.
L6 5b 40 m Remuntem seguint l'estètica fissura vertical (hi ha un bong i un friend atrapat) en bavaresa, protegint amb friends mitjans. En acabar la fissura arribem a una zona herbosa on s'hi han fet uns graons perfectes. Al cap d'uns metres, a l'esquerra, hi ha un pitó amb un cordino. Seguim amunt fins a trobar, al mig del díedre una reunió equipada amb un parabolt amb maillon.
L7 4a 45m Tirem amunt lleugerament a la dreta per anar a buscar el pas evident (un pitó), després del qual anem cap a l'esquerra. Trobem un tram ajagut fàcil de passar i ens encaminem a un nou i perfecte díedre que remuntem fins al capdamunt, on muntem una reunió (algun merlet).
L8 3b 45m Grimpada fins al cim.

Baixada

Baixem al coll que hi ha a l'W i prenem la primera canal a la dreta. És una tartera en què un corriol hi serpenteja (hi ha sorra, és pesat de baixar amb bambes). No té cap dificultat però a la primavera hi pot haver neu. Arribem així a la base de la tartera i anem cap a l'esquerra a buscar un camí que evita el pedregar del fons de la vall.

Segons les ressenyes en francès, aquest esperó s'anomena tot simplement "esperó N".
Itinerari fàcil de seguir, molt bonic i amb ambient i fàcil de protegir.
Via molt ombrívola.

Friends, tascons i bagues. Hi ha pitons (i friends atrapats) als passos més complicats.